A lehető legrosszabb amit tehetünk, hogy erőszakkal megpróbáljuk felemelni, mert a gumiréteg nagyon érzékeny, ennélfogva könnyen elszakadhat, megsérülhet, majd később használatkor csíkosra törli a szélvédőt, ami csökkenti a kilátást. Ilyen helyzetben töltsünk fagyálló koncentrátumot vagy jégoldót az ablaktörlőkre, majd 2-3 perc múlva ovatosan mozgassuk meg őket. Ha nem akarjuk ezzel tölteni az időt reggel, akkor ajánlott este fölemelni az ablaktörlő lapátokat, így biztosan nem fognak a szélvédőhöz fagyni.
Az első és legfontosabb, hogy a motort semmi esetre se indítsuk el. Nulla fok alatti hőmérsékletben ha tiszta víz van a hűtőrendszerben, akkor az azonnal belefagyhat. A megfagyott folyadék pedig szétrepeszti a motorblokkot. Amikor felolvad, akkor elfolyik a hűtővíz és beégnek a hengerek. Ennek javítása pedig nagyon sokba kerül.
A hűtőfolyadék állapotát a fajsúlya alapján lehet ellenőrizni. Ehhez egy mérővel meg kell mérni a hűtővíz fagyáspontját. Ha a használat során lecsökken a hűtőfolyadék szintje, akár nyáron is, fagyálló-koncentrátummal kell pótolni, de 2-3 év után teljes cserére is szükség van.
- forgalmi engedély
- törzskönyv
- rendőrségi feljelentés
- gépjármű kulcsai, távkapcsoló
- adásvételi szerződés, számla
- szervizkönyv
- lízingszerződés, tartós bérleti szerződés, hitelszerződés (amennyiben van)
- meghatalmazás, ha nem a tulajdonos, vagy a szerződő jelenti be a kárt
- cég esetében aláírási címpéldány másolat, áfa nyilatkozat
- forgalmi engedély
- törzskönyv, banki
- gépjárművezető vezetői engedélye
- baleseti bejelentő (Kék-Sárga, amennyiben van)
- rendőrségi iratok (amennyiben van)
- meghatalmazás
- cég esetében aláírási címpéldány másolat, áfa nyilatkozat
- forgalmi engedély
- törzskönyv
- gépjárművezető vezetői engedélye
- baleseti bejelentő
- rendőrségi iratok (amennyiben van)
- meghatalmazás, ha nem a tulajdonos, vagy a szerződő jelenti be a kárt
- cég esetében aláírási címpéldány másolat, áfa nyilatkozat
Ennek a jelenségnek több oka is van. Elsősorban azért, mert a mai modern motorok már elektronikusan figyelik a motor hőmérsékletét. Ezért az elektronika több üzemanyagot fecskendez mindaddig a motorba, míg az el nem éri az üzemi hőfokot. Ráadásul télen a hideg miatt több időre van szüksége a motornak az üzemi hőfok eléréséhez. Az üzemanyagkeverékképzés valamint az égés a hideg motortérben messze áll az optimálistól, ami szintén növeli a fogyasztást. Másrészt a hideg téli időben csökken a motorolaj viszkozitása, azaz állaga sokkal sűrűbbé válik, ennélfogva a motornak sokkal nagyobb ellenállással kell szembenéznie.
Bármelyikünket érheti baleset közúti közlekedés közben. Baleset okozta pánikunkat csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban.
Érdemes megjegyezni, mik a teendőink ilyenkor:
- Közúti baleset bekövetkezése esetén a gépjárművel azonnal meg kell állni és meg kell győződni arról, hogy történt-e személyi sérülés.
- Személyi sérülés esetén a mentőket és a rendőrséget értesíteni kell, a sérülteknek segítséget kell nyújtani.
- Érdemes értesíteni a rendőrséget akkor is, ha vitás a felelősség kérdése, vagy a káreseménynek külföldi résztevője van.
- Ha a balesetben részes bármely fél a rendőri intézkedéshez ragaszkodik, az érintettek kötelesek a rendőr kiérkezését megvárni.
- A helyszínen ki kell tölteni az európai baleseti bejelentőt, és a résztvevő feleknek aláírásukkal kell igazolni az adatok valódiságát. Ne feledkezzenek meg az esetleges tanúk nevének és lakcímének feltüntetéséről!
- A balesetben részes felek a baleseti bejelentő egy-egy példányát őrizzék meg, szükségük lesz rá a biztosítónál történő kárbejelentéshez.
- Amennyiben a baleseti bejelentő bármilyen oknál fogva nem kerül kitöltésre, a résztvevő felek akkor is jegyezzék fel egymás legfontosabb adatait, de minimálisan a másik jármű rendszámát, kötelező gépjármű felelősségbiztosítójának nevét, valamint a jármű tulajdonosának, illetve vezetőjének a nevét.
- A biztosított 8 napon belül köteles saját biztosítójának a balesetről a bejelentést megtenni.
- A károsult 30 napon belül köteles kárigényét a károkozó biztosítójának bejelenteni.
- A biztosítónak a káresemény bekövetkezésével, a felelősség megállapításával, a kárügy elbírálásával kapcsolatos kérdéseire a szükséges felvilágosításokat meg kell adni, és lehetővé kell tenni a kárbejelentés és a felvilágosítás tartalmának ellenőrzését.
- Amennyiben bármelyik fél ezen kötelezettségének nem tesz eleget, és emiatt lényeges kérdések kideríthetetlenekké válnak, a biztosító mentesülhet kártérítési kötelezettsége alól.
A motor elindítása télen sokkal több energiát igényel, mint nyáron. Az alacsony hőmérséklet akár 50%-al is csökkentheti az akkumulátor teljesítményét. Próbáljuk meg a téli időszakban a lehető legésszerübben használni autónk akkumulátorát. Vagyis amíg a motor nem jár, egyetlen fogyasztót se kapcsoljunk be. Tehát ne felkapcsolt lámpákkal indítsuk be az autót, ne hallgassunk zenét álló motorral, a klímát ne használjuk maximum teljesítménnyel és az ablaktörlőket se indítsuk el, csak ha már elindítottuk a motort.
Még a tél beálta előtt ellenőrizni kell az izzógyertyát. Amennyiben az „elöregedés” jeleit véljük felfedezni, cseréljük ki, ezzel nem csupán az indítást könnyítjük meg, a téli hideg reggeleken, de az akkumulátort is kíméljük, így annak hosszabb lesz az élettartama. Egy másik segítség lehet az olajcsere. Régi, használt, sűrű olajban nehezebb a motor megforgatása. Ezért célszerű a régi olajat alacsony viszkozítású olajra cserélni, ezáltal jelentősen megkönnyítjük a motor átforgatását inditáskor.